10.4 C
Warka
czwartek, 28 maja, 2020
- Reklama -
- Reklama -

Dziury w drodze

Przeczytaj także

Jakiego Prezydenta chce Warka? ANKIETA

Na redakcyjną skrzynkę mailową wpłynęły zapytania o możliwość utworzenia anonimowej ankiety dotyczącej wyboru Prezydenta, żeby sprawdzić jak głosuje Warka. Stąd też wychodząc...

Starostwo i PUP częściowo wracają do normalnej obsługi petentów

Od poniedziałku, 25 maja Starostwo Powiatowe w Grójcu i Powiatowy Urząd Pracy częściowo otwierają się dla petentów. O zniesieniu...

UWAGA PRZESTĘPCY ATAKUJĄ PRZEDSIĘBIORCÓW KORZYSTAJĄCYCH Z PROGRAMU TARCZA FINANSOWA PFR

Okres pandemii koronawirusa COVID-19 jest wykorzystywany przez przestępców, którzy dostrzegają swoją szansę w pozyskaniu środków pochodzących z rachunków klientów banków, w...

Od 25 maja obsługa beneficjentów w placówkach ARiMR w pełnym zakresie

Od najbliższego poniedziałku, 25 maja, w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych rolnicy będą mogli załatwić wszystkie sprawy osobiście. W województwie śląskim i...

PRIMA AUTO

Jesteśmy POLSKĄ FIRMĄ, która od 25 lat specjalizuje się w usługach branży motoryzacyjnej. ŚWIADCZYMY USŁUGI W ZAKRESIE:
Michał Kalicińskihttp://www.adwokatkalicinski.pl
Jestem członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie. Ukończyłem Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, a następnie odbyłem aplikację adwokacką w Warszawie i złożyłem egzamin adwokacki. Aktualnie prowadzę indywidualną praktykę adwokacką w formie kancelarii adwokackiej, w której świadczę pomoc prawną osobom fizycznym, jak i podmiotom gospodarczym.Więcej dowiedzieć się możesz na stronie www.AdwokatKalicinski.pl Materiały na tej stronie internetowej dostępne są nieodpłatnie. Zostały zamieszczone jedynie w celu informacyjnym. Żadna z informacji znajdujących się na tej stronie internetowej nie stanowi porady prawnej.

Chociaż zima już za nami zostawiła po sobie przykry widok, a mianowicie dziury na drogach. W okresie zimowym tych dziur przybywa zdecydowanie więcej, ale nie oszukujmy się, nie tylko zima jest tu winna. Wiele dziur w drogach ma już ładne kilka lat, lecz niestety nikt z odpowiednich służb się nimi nie „interesuje”. O tym, że dziury w drodze znacznie utrudniają komunikację nikogo przekonywać nie trzeba. Do tego dochodzi możliwość uszkodzenia samochodu, najbardziej narażone są opony, felgi, amortyzatory, czy wahacze. Jednak najpoważniejsze jest to, że taka wyrwa w drodze może doprowadzić do groźnego wypadku. Tak, czy inaczej jesteśmy narażeni z tego powodu na straty finansowe, ale przysługują nam uprawnienia pozwalające odzyskać pieniądze za uszkodzony samochód.

W art. 417. § 1. Kodeksu Cywilnego czytamy że: „Za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej ponosi odpowiedzialność Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa”. Zakres odpowiedzialności z tego przepisu odnosi się do szkody, jaką wyrządziło nam Państwo, przy wykonywaniu władzy publicznej. Uregulowanie to, powinno być rozumiane szeroko, a zatem Państwo odpowiada nie tylko za wadliwe przepisy, ale również za swoją działalność porządkową  np. odpowiednie oznakowanie dróg publicznych, czy też utrzymanie ich w należytym, bezpiecznym stanie[1]. Skoro już to wiemy, musimy ustalić, kto jest odpowiedzialny za naszą drogę, aby wiedzieć do kogo możemy skierować nasze roszczenie. W poszukiwaniach pomocna będzie Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Dowiemy się z niej, że zarządcami dróg krajowych jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, wojewódzkich – zarząd województwa, powiatowych – zarząd powiatu, gminnych – wójt, ewentualnie burmistrz, czy prezydent miasta (art. 19 ust.2 pkt. 1-4). To właśnie zarządca drogi odpowiada za utrzymanie nawierzchni drogi oraz wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających (art. 20 pkt.4 i 11). Nie wykonując tych ustawowych obowiązków dopuszcza się „zaniechania przy wykonywaniu władzy publicznej” o której mówi Kodeks cywilny.

W przypadku uszkodzenia naszego samochodu z powodu dziury w drodze tworzy się pomiędzy nami, a zarządcą drogi swoisty stosunek zobowiązaniowy. My występujemy tu w roli wierzyciela, a odpowiedzialny za drogę zarządca – dłużnika. Aby mogło dojść do powstania odpowiedzialności odszkodowawczej muszą zostać spełnione trzy warunki: po pierwsze zdarzenie, z którym prawo wiąże czyjąś odpowiedzialność, po drugie  szkoda i po trzecie związek przyczynowy między zdarzeniem a szkodą[2]. Zgodnie z zasadą z art. 6 Kodeksu cywilnego („ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne”) to my będziemy musieli udowodnić spełnienie trzech warunków odpowiedzialności odszkodowawczej, a więc w naszym przypadku, że poruszaliśmy się po drodze, która nie była w należytym stanie, że doznaliśmy szkody w postaci uszkodzenia auta, oraz że to uszkodzenie było związane ze złym stanem drogi, a nie innym zdarzeniem.  To my musimy wykazać się odpowiednią inicjatywą dowodową. Najlepiej od razu zacznijmy zbierać dowody, które mogą być przydatne w sądzie.

Jeśli zorientujemy się, że w wyniku wpadnięcia w dziurę nasz samochód został uszkodzony to zatrzymajmy się na poboczu, obejrzyjmy dokładnie auto, żeby ustalić co się stało. Rozejrzyjmy się wokoło, może ktoś widział całą sytuację np. pieszy, inny kierowca, ktoś z okolicznych zabudowań i poprośmy o jego dane, aby móc potem posłużyć się dowodem z zeznań świadka. Jeśli mamy przy sobie telefon to wykonajmy zdjęcia, które również będą bardzo przydatne. Najbardziej pomocne będzie jednak spisane protokołu ze zdarzenia na drodze przez Policje lub Straż Miejską, która uwiarygodni całe zdarzenie. Pamiętajmy jednak, żeby w przypadku błahych uszkodzeń nie angażować niepotrzebnie służb mundurowych.

Teraz zastanówmy się na jaki rozmiar odszkodowania możemy liczyć. Już prawo rzymskie wyróżniało dwa rodzaje szkody majątkowej, a mianowicie damnum emergens czyli stratę, oraz lucrum cessans czyli utracone korzyści. Strata polega na uszczupleniu naszego portfela wskutek zdarzenia, które łączy się z czyjąś odpowiedzialnością np. uszkodzenie amortyzatorów w naszym samochodzie. Z kolei utracone korzyści polegają na tym, że nasz majątek nie wzrósł tak, jakby mógł, gdyby nie zdarzenie sprawcze np. uszkodzenie taksówki nie tylko powoduje konieczność naprawy auta a więc stratę, ale również pozbawienie taksówkarza możliwości zarabiania pieniędzy[3].

Naprawienie szkody może nastąpić poprzez przywrócenie auta do stanu poprzedniego tj. do stanu w jakim samochód znajdował się przed wpadnięciem w dziurę. Rozwiązanie wydaje się proste, jednak nie zawsze łatwe do zrealizowania np. gdy auto zostanie zniszczone w taki sposób, że trudno będzie go już naprawić. Drugim sposobem naprawienia szkody jest rekompensata pieniężna. Jest to zawsze możliwe do przeprowadzenia i łatwo ściągalne w przypadku egzekucji z majątku dłużnika[4]. Wybór sposobu naprawienia szkody będzie zależał od samego poszkodowanego. Będziemy musieli zastanowić się, co w danych okolicznościach jest dla nas korzystniejsze. Swoboda wyboru jednak jest ograniczona w przypadku, o którym mowa w art. 363 § 1.zd. 2 Kodeksuj cywilnego, a mianowicie – „gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu”.

            Widzimy więc, że w przypadku uszkodzenia naszego samochodu z powodu złego stanu drogi publicznej nie pozostajemy bez możliwości dochodzenia odszkodowania. Jeżeli wykupiliśmy ubezpieczenie AC to możemy uzyskać naprawienie szkody od naszego ubezpieczyciela (warto zajrzeć do ogólnych warunków ubezpieczenia), nie narażając się na podwyższenie składek. Ubezpieczycielowi też jednak będziemy musieli udowodnić całe zdarzenie w sposób wyżej wskazany. Natomiast jeżeli nie mamy ubezpieczenia AC ( nie jest przecież ono obowiązkowe) nie pozostaje nam nic innego jak skierować swoje roszczenie przeciwko zarządcy drogi.


[1] W. Czachórski, Zobowiązania-zarys wykładu, Warszawa, 2009, s. 241.
[2] Z. Radwański, Zobowiązania –część ogólna, Warszawa, 2008, s.83.
[3] Z. Radwański, Zobowiązania –część ogólna, Warszawa, 2008, s.93-94.
[4] W. Czachórski, Zobowiązania-zarys wykładu, Warszawa, 2009, s. 97-98.

- Reklama -
- Reklama -

Więcej artykułów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -

Polecane w Warce

KONKURS PLASTYCZNY Z CREA-EDU!!!

Już niedługo zbliża się Dzień Matki. Laurka wykonana samodzielnie jest idealnym prezentem od dziecka dla każdej Mamy. Ile razy zdarzało się Wam...

Zareklamuj się za złotówkę na portalu GminaWarka.pl

Biznesowa Warko! Wychodząc na przeciw wareckim przedsiębiorcom i trudnego dla większości czasu, zaczęliśmy tworzyć cykl artykułów o Waszych biznesach. Jeśli prowadzisz działalność...

Przyłbice ochronne w sprzedaży w wareckiej drukarni

Przyłbice ochronne wykonane są z myślą o podstawowej ochronie twarzy. Dzięki ich lekkiej konstrukcji możemy nosić je przez wiele godzin i zapewnić...

Warka – będzie nowy przystanek i dwa wiadukty

Będzie lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców Warki. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują nowy przystanek Warka Miasto. W miejscowości dwa wiadukty...

Urząd Gminy Warka przygotowuje 4 tysiące pakietów ochronnych na mieszkańców w wieku 65+

Urząd Gminy Warka poinformował o przygotowywaniu 4000 szt pakietów ochronnych, które przeznaczone będą dla mieszkańców Warki w wieku powyżej 65 roku życia.

#NośMaskę! Każda ma znaczenie!

Najlepiej zostań w domu. Jeśli jednak musisz wyjść, osłaniaj twarz! Po co nosić maskę?

Informacja na temat dokładnych danych dotyczących koronawirusa w Gminie Warka

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Grójcu poinformowała nasz portal o tym, że nie jest w stanie podać dokładnych danych związanych z koronawirusem w...

Kolejna dezynfekcja miasta już 9-10 kwietnia

Informujemy, że w nocy z 09÷10 kwietnia 2020 roku w godzinach 21:00÷1:00 zostanie przeprowadzona dezynfekcja następujących ciągów komunikacyjnych na terenie naszego miasta:
- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -